Een bijbel van avonturen' - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Lars Jesse Eijden - WaarBenJij.nu Een bijbel van avonturen' - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Lars Jesse Eijden - WaarBenJij.nu

Een bijbel van avonturen'

Door: Lars'

Blijf op de hoogte en volg Lars Jesse

16 April 2013 | Portugal, Lissabon

Vandaag (Dinsdag) een reisverslagje, niet zoals we gewend zijn op de Maandag. Dit komt omdat ik er gister simpelweg niet aan toe kwam! Ik heb dit keer erg veel te vertellen dus ik ga gewoon dag voor dag, want dat is het makkelijkst en zoals al vele weten hou ik van makkelijk!

Maandag - Over deze dag kan ik heel kort zijn. SUPERSAAIE dag stage en bij thuiskomst helemaal niets gedaan. Zover ik terug kan gaan in mijn hoofd zijn Martijn en ik vroeg naar bed gegaan en verder niets.

Dinsdag - Sinds afgelopen Zondag was onze leraar in town. Adriaan Deventer was op betaalde vakantie en tsja, daar moest op gedronken worden. We besloten te gaan wokken die avond, maar het was er niet erg gezellig. Er zat namelijk geen hond ditmaal en daardoor is het direct een stuk minder gezellig. Daarna zijn we Bairo Alto (Het uitgaansgebied) ingegaan en hebben we veel drankjes gedronken. Ik kan dan ook vermelden dat we alle drie niet helemaal fris meer waren op het eind en de volgende dag moest er gewoon stage worden gelopen .. Ik zag de bui alweer hangen.

Woensdag - Zoals verwacht werd ik wakker met knallende koppijn en totaal geen zin om te werken. Deze dag was een belangrijke omdat mijn leraar langs zou komen voor een beoordeling. De hele morgen had ik weer eens niets uitgevoerd maar die middag richte ik mijzelf op voor het gesprek. Normaal ben ik wel een expert in dit soort gesprekken, eerst is alles slecht en functioneer ik niet naar behoren, maar na een tijdje draait het allemaal net de goede kant op. Dit keer was het anders, het ging goed! Ik gedroeg me goed, deed m'n werk juist, was gemotiveerd, sociaal erg sterk, een leuke persoonlijkheid, goeie humor, juiste kwaliteiten. Nja en vast ook wel een paar kleine minpuntjes maar die ben ik alweer vergeten. Ik was iniedergeval erg blij dat ik eindelijk eens een goede stage had afgewerkt zonder stress etc. Ik leer dus toch wel en ben duidelijk ontwikkeld hier in het verre Lissabon :D.
Na dit uitermate fijne gesprek ging ik richting huis, het was immers tijd om te eten en daarna nog even te chillen om vervolgens te gaan slapen. Om twaalf uur stond ik op het balkon met het laatste siggaretje met het idee om daarna te gaan slapen. Niets was minder waar, de leraar belde Martijn met de vraag nog wat te gaan drinken. Wij stemde er maar mee in, het was immers pas 00:00 op een doordeweekse avond en de volgende dag moest er gewoon weer gewerkt worden. Uiteindelijk kwamen we in een leuk barretje terecht waar we samen met de leraar, Fillipa (van school hier) en Luís (leerling die eerder in Apeldoorn was). Het was gezellig, maar na anderhalf uur moesten we toch echt uit elkaar gaan omdat we er de volgende dag gewoon vroeg uit moesten.

Donderdag - Deze ochtend moest ik nog twee uur stage lopen. Hier zijn ze heilig op de uurtjes en anders zou ik er niet voldoende uren rondlopen. Nja daarna ben ik naar Aeroporto gegaan, oftewel de luchthaven van Lissabon. Oscar arriveerde namelijk! Een paar leuke dagen met een vriend tegemoet en ik was uiterst vrolijk. Na een half uur was hij er dan eindelijk en we gingen allereerst even een broodje eten. Wel het goedkoopste broodje want het moest een ''Low Budget Reis'' gaan worden. Weinig geld te besteden en er toch een leuke vijfdaagse van maken. Vervolgens zijn we met de metro naar mijn stadsdeel gegaan, precies 45 minuutjes deden we erover. Aangekomen in het appartement vroeg Oscar waar Martijn eigenlijk was. Nou, die verliet deze dag het huis om het in te ruilen voor een hotel. Dit vond hij lekker de laatste dagen en betekende voor ons meer ruimte. Win-win dus! Donderdagmiddag gingen we lekker de stad in, de zon op de bol en lopen maar. Na een uurtje te hebben rond gewandeld zijn we neergestreken op een terras, niet echt low budget maar we konden niet anders met dit weer. Na een heerlijk biertje zijn we wat gaan eten bij de MacDonalds op vervolgens op huis aan te gaan.
S'avonds was het tijd om voor de eerste keer op stap te gaan. Bairo Alto bruisend op de Donderdagavond? Nou dit was ook mijn eerste keer maar dit was het niet bepaald. Eerder dramatisch .. Er was geen hond te bekennen? Nja, dan maar lekker naar huis. Voor Oscar was het natuurlijk ook een zware reisdag geweest!

Vrijdag - Deze dag gingen we weer op stap. Wat leuks doen dachten we. Daarom gingen we het stadion van Sporting Lissabon bekijken! Dit had ik zelf ook alleen maar van de metro gezien en ik was wel benieuwd! Eenmaal daar aangekomen verbaaste we ons over de vele winkels die onder het stadion zaten. Ik bedoel maar, een Lidl in een voetbalstadion? Dat geeft niet dat voetbalgevoel. Dat was ook een beetje het probleem, het straalde geen voetbal uit! Toen we de deur naar de perskamers open zagen staan konden we het dan ook niet laten, we zijn naar binnen gegaan en BROKEN DUS IN!!! We kwamen op allerlei gekke plekken met als paradepaardje de perskamer himself. Hier zijn we even op de foto gegaan als echte net gepresenteerde spelers van Sporting. Dus nu heb je niet alleen van Wolfswinkel, Schaars en Boulahrouz maar ook van Eijden en de Haan! Vervolgens zijn we maar weer naar buiten gegaan en richting huis gekeerd. Die avond was de volgende poging tot uitgaan, Bairo Alto was weer eens niet veel aan dus vertrokken we naar Urban Beach, een erg goede club naar verhalen. Toen we naar binnen wouden werden we geweigerd door de bewakers, vieze racisten zijn het volgensmij maargoed. Vervolgens stonden we voor de deur en moesten we doorlopen terwijl dat helemaal niet kon. De bewaker pakte mij alweer bij de middel en ik sloeg zn hand weg. De bewuste man begon in het Portugees te praten en nadat ik tien keer had gezegd dat ik hem niet begreep floepte er wat Nederlandse scheldwoorden uit. Hij bleef maar zeuren, maarja dat had ik beter niet kunnen doen. Hoorde diverse mensen al zeggen dat ik beter op de tippel kon gaan. Dat deed ik dan ook, maar het was al te laat. Ik voelde zn hand op de schouder en hij kneep zo mn keeltje even dicht. Met striempjes in de nek ben ik toen maar weggelopen. Later hoorde we dat bewakers hier ernstig aggresief zijn en je ook welleens zomaar meenemen naar een steegje om een paar rotklappen te geven. Wat dat betreft had ik toch wel geluk, maar alsnog vind ik dit niet normaal. Achja, Portugal hé. Daarna zijn we op een of ander studentenfeest van het Erasmus (universiteit) beland. Door aan de deur even te zeggen dat we ''International Students'' waren, konden we zo doorlopen. Ik ben immers ook wel een Internationale student, alleen niet van het Erasmus. Maarja, zoals ik al verwacht had liepen er best veel nerds rond, de nederlanders die we tegen kwamen waren alleen maar geintresseerd in wat voor vakken ik volgde waarop ik antwoorde: Logistiek, bedrijfseconomie, rekenblokken. Welke universiteit is dat dan? ''Universiteit? Ik doe simpel MBO pik'' waarna ik lachend wegliep. Na twee uurtjes ofzo hadden we het hier wel gezien, even afgerekend en daarna nog opgelicht door twee hotdogs voor €7,- te kopen .. Ja, het was een enerverend dagje!

Zaterdag - Vandaag wouden we de stad weer in. Inbreken in het Benfica stadion ofzo, haha. Echter werkte onze vaders niet mee en wij hadden geen geld meer. Dat werd dus improviseren, de zon scheen wel maar ik heb geen goed balkon. Oscar zag een matrasje liggen en zei als we die nou op de dakpannen gooien en dan over het dak klimmen. Een erg gevaarlijk idee maar uiteindelijk wel uitgevoerd. Hele middag lekker in de zon gelegen met een paar biertjes. S'avonds gingen we op de gok uit eten, we hadden namelijk nog maar een beetje geld en onze ouders maakte geen aanstalte om er wat bij te doen. Na een paar biertjes en een pizza te hebben verslobert, was het moment daar, BETALEN! Gelukkig kon ik het nog net betalen. Ik had uiteindelijk 0.40 cent over. Kiele kiele was het dus wel. Zaterdagavond hebben we voor de rest lekker niks gedaan, veel biertjes gedronken maar daar hield het ook wel bij op. Volgende dag was het immers MATCHDAY!

Zondag - Met een bonzend hard en trillende knieën werd ik wakker. Dit was eigenlijk de dag waar ik de hele week al naar toe keek. Eerst zijn we weer op het dak gaan liggen, ik moet zeggen de biertjes kwamen aardig aan en binnen de kortste keren lagen we te tetteren alsof we al acht uur in een kroeg zaten. Oscar's clubbie moest voetballen maar we hadden al zo'n voorgevoel dat het niet aan te gluren was dus hebben we het lekker op de radio geluisterd. Zo vrolijk als ik was, werd het ook nog een gelijkspel en de dag begon dus heerlijk. Daarna ben ik wel naar binnen gegaan en heb ik drie keer het hele huis bij elkaar geschreeuwd. Wat zeg ik? Het huis, het hele appartementencomplex! WIJ ZIJN KAMPIOEN, WIJ BLIJVEN KAMPIOEN! Zes Mei tegen Willem II kunnen we kampioen worden, en laat dat nou net de dag zijn dat ik en Markoes ons weer melden in de ArenA! Nu al zin in, maar nu eerst nog Lissabon! Die avond waren Oscar en ik er helemaal klaar mee. Ernstig hard verbrand omdat we 0.0 zonnebrand hebben gebruikt. Ja, beide waren we zo rood als een kreeft.. En de kater begon al op te zetten, ja het bier en vervolgens de vodka vloog er doorheen op deze Zondag. Die avond hebben we dan ook niet heel veel meer gedaan en vooral gepraat en erg veel gelachen!

Maandag - Deze dag moest ik weer aan de bak op stage. Of aan de bak? Rustig chillen zoals altijd. Wat ben ik er klaar mee zeg. Niet met de stad ofzo, maar met de stage wel. Ik heb er bijna geen goed woord meer voor over. Nu ben ik ook bezig met een stageverslag en ik heb echt de neiging om er neer te zetten dat ik helemaal niets heb geleerd. Dat doe ik niet omdat het niet waar is en ook een beetje zielig. Daarom blijf ik positief, maar makkelijk is het niet! Gelukkig hoefde ik alleen s'ochtends. In de lunch kwam Oscar me ophalen en zijn we naar de school gegaan waar ik een handtekening moest ophalen, althans dat dacht ik. Nadat ik twee uur met allemaal gekken heb gepraat die daar volwassenenonderwijs volgen kwam die vrouw eindelijk eens een keer. Om even te melden dat ik die handtekening niet kon krijgen en dat ik het maar even moest mailen.. Oh oh oh, dit was toch allemaal zo belangrijk. Maarja, het zal wel. Het is iniedergeval niet mijn schuld dat ik hem niet heb! Vervolgens zijn we naar huis gegaan, niet in de zon gaan zitten want we waren nog steeds ernstig rood. Opnieuw gepraat en gelachen! Het was de laatste dag, maar het geld was op en we hadden ook nergens zin in. Toen gingen we uiteindelijk lekker naar bed voor drie uurtjes omdat Oscar om 04:00 alweer werd opgepikt door de taxi. Nou, gelukkig is dit allemaal goed verlopen en was de taxi erop tijd! Toen was ik opeens weer alleen..

Het was een topweek, en vooral de dagen met Oscar waren heerlijk. Het bier heeft gevloeid en ik heb erg veel gelachen! Zelf blijf ik hier nog vijf dagen en inmiddels is het weer heerlijk. Bijvoorbeeld op dit moment is het 27 graden buiten, helaas ben ik gewoon op werk.. Waar ze weer lekker aan het zeuren zijn over orders etc. Het kan me vrij weinig meer schelen, ik vul ze in en verder zoeken ze het maar uit. Vier dagen uitzitten en dan zit het erop. Eerst tien weken Inducomp daarna twaalf weken Portugal. Wat een periode eigenlijk. Ik wil nu alvast zeggen dat ik het hier ondanks al mijn gezeur echt leuk heb gehad. Het is een ervaring om nooit meer te vergeten. Heb een andere cultuur leren kennen, veel nieuwe mensen leren kennen en een stuk zelfstandiger geworden! Eigenlijk heb ik ook helemaal geen zin om naar huis te gaan, althans als ik niet meer naar stage hoef dan hé!

Dit was mijn laatste reisverslag vanuit Portugal. Volgende week zal ik er nog een schrijven maar dan ben ik inmiddels alweer in ons koude kikkerlandje. Tot dan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lars Jesse

Ter afronding van mijn opleiding Internationale Groothandel op stage in Lissabon (Portugal). Hier zal ik voor drie maanden verblijven.

Actief sinds 28 Jan. 2013
Verslag gelezen: 2381
Totaal aantal bezoekers 13938

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 21 April 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: