Herboren. - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Lars Jesse Eijden - WaarBenJij.nu Herboren. - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Lars Jesse Eijden - WaarBenJij.nu

Herboren.

Door: Lars'

Blijf op de hoogte en volg Lars Jesse

25 Februari 2013 | Portugal, Lissabon

Bom Dia! (Goedenmorgen)

Zoals jullie zien begin ik het al te leren, een beetje Portugees. Inmiddels weer een viertal dagen verder naar mijn laatste verslag. Het is weer Maandagochtend en week vijf in Lissabon is van start gegaan. De afgelopen dagen hebben we veel gedaan en nog meer meegemaakt. Geen tijd dus om een reisverslagje te schrijven. Dat is dan ook het eerste wat ik nu doe op de Maandagmorgen. Zoals iedereen wel een beetje kon zien had ik vorige week een dipje. Mentaal zeker niet maar fysiek was ik echt naar de tering. Dit door het weinige slapen, niet goed eten, een slechte douche en mijn harde matras. Inmiddels voel ik me zoals de titel al zegt als herboren. De leuke dingen hebben de overhand gekregen en ik ben weer helemaal fresh voor zolang het mag duren. Je kan in dit geval dan ook echt spreken van een oplaadweekendje.

Zoals ik afgelopen Donderdag al vertelde gingen we die avond naar een voetbalwedstrijd van Benfica. Ondanks de keiharde regen en onweer (Ja ook hier was het even slecht) zijn we gegaan en zodra we de metro uitstapte zagen we een prachtig groot stadion staan. Het Estadio Da Luz kan 65.000 mensen opvangen en het is dan ook erg imposant om te zien. Eenmaal gegeten en een kaartje gekocht te hebben gingen we naar binnen. We zaten strak aan het veld, naast de harde kern en tussen allemaal Portugese voetbalgekken. Een heerlijk sfeertje dus. De stadionspeaker was helemaal gek en schreeuwde de hele tijd BENFICAAAA en dan moesten de fans het weer naschreeuwen vervolgens ging het, hetzelfde met een liedje. Erg indrukwekkend. Na de warming up kwam er een raar Benfica karretje het veld op met een nog raarder mannetje, hij had een grote handschoen aan en iedereen keek al vol verwachting. Dit was iets speciaals wisten we gelijk. Het bleek de Adelaar te zijn. Het dier dat verwerkt is in het logo en voor 100% verweven is met de club. Nu moeten jullie weten dat ik het niet heb over zo'n klein kutvogeltje dat ze laten rond fladderen bij Vitesse of Go Ahead Eagles, nee dit ging om een echte adelaar. Wat een mooi beest cirkelde door het stadion en het publiek werd helemaal wild. Daarna werd er een klasiek muziekje opgezet wat een bekend Benfica lied bleek te zijn, iedereen sjaaltjes de lucht in en meezingen maar. Ondanks dat er maar 45.000 mensen in het stadion zaten was dit ook erg indrukwekkend om te zien. De wedstrijd zelf was de eerste helft erg saai, de duitsers waren ietsjes sterker en raakte tot tweemaal toe de paal. Ook wel leuk om te vermelden was dat iedereen dacht dat wij Duitsers waren. Ze zien onze talen toch als hetzelfde en omdat we niet meezongen etc werd dit al snel gedacht. Toen een man 'Scheize' tegen me zei heb ik hem dan ook maar snel duidelijk gemaakt dat we voor Ola John en Benfica kwamen. De tweede helft was een stuk leuker. Vooral de prachtige 1-0 van onze landgenoot John was een spektakel. Opvallend om te zien was dat het publiek helemaal wild werd en zelfs een aantal richting het veld rende. Die werden echter gewoon terug gezet op hun plek en verder werd er niets gedaan. Verder was er weinig tot geen beveiliging en het ging er erg gemoedelijk aan toe. De sfeer was indrukwekkend en ik heb dan ook meer naar het stadion gekeken dan naar de wedstrijd. Uiteindelijk wonnen ze met 2-1 en ging Benfica door naar de volgende ronde van de Europa League.

Genoeg gevoetbald nu, toen we naar huisgingen haalden we nog even ergens een afhaalmaaltijd. Behalve een broodje hadden we nog niks gegeten dus op de weg naar huis toch nog maar even wat gehaald. Toen we thuis kwamen en het opende wist ik al snel, dit was niet te doen. Na twee happen heb ik het dan ook maar weggeflikkerd. Zonde maar helaas! Ondertussen zag ik ook hoe Ajax het helemaal verprutst had bij Steua en ik ging dan ook maar snel slapen.. Het was immers al laat en de volgende dag moest ik ook weer werken. De volgende dag verliep soepel en ik heb de hele dag archiveerwerk gedaan. Niet leuk maar ik dacht bij mezelf 'niet zeiken maar werken'. Ja je kan wel stellen dat ik afgelopen Vrijdag een stukje mentaliteitstraining heb gehad haha. Vrijdagavond hebben we niet veel gedaan, filmpjes gekeken en een beetje contact gehad met het thuisfront. Het thuisfront dat ik nog niet of nauwelijks mis. Opvallend want ik had gedacht dat het lastiger zou zijn.

Op Zaterdag gingen we weer naar Nono, het avondeten was veranderd in opnieuw een lunch en ipv famillie kwamen er nu mensen van Cecoa. Zo doende zaten we die middag weer met allemaal angolezen aan tafel. Het eerste bord was best oke, veel rijst weinig van die andere dingen. Het tweede bord werd echter niet door mezelf opgeschept en het was dan ook niet weg te hakken.. Thuis zou ik gezegd hebben dat het niet te kanen was en dat ik wel een broodje at. Hier was dit niet mogelijk en ik moest het er maar doorheen duwen. Na nog een aantal happen heb ik maar gezegt dat het teveel was en dat ik het niet op kon. Wat het precies was weet ik niet, maar als ik vertel dat er varkenoren en varkensballen in zaten vertel ik genoeg denk ik. Ook zat er een raar iets in dat op zand leek, dit zorgde ervoor dat het helemaal niet meer te doen was. Voor de rest waren de aanwezige mensen weer superaardig en heb ik me erg vermaakt. We hebben een vervolgafspraak gemaakt voor aankomende Vrijdag. Dan gaan we stappen en het nachtleven van Lissabon onveilig maken met een aantal. Ook gaan we mee naar de famillie in de Algarve (zuiden van Portugal). Wat kon ons het ook schelen dachten we, superlekker weer daar zijn we wel aan toe! Wanneer dit precies is weten we nog niet helemaal, maar dat het gaat gebeuren staat vast.

Zaterdagavond hebben we weer niet veel gedaan. Wat drankjes genomen en dat was het dan ook wel weer. We waren moe na een zware week. Op Zondag vonden we in een van onze kastjes een pak koffie en een koffiezetapperaat. HALELUJA! Dat het om het wel bekende 'afvoerputjes' koffie ging maakt ons niet uit. Vanaf nu kunnen we wakker worden met een lekker bakkie pleur. Top! In de middag zat ik uiteraard weer achter mijn laptop voor een wedstrijd van Ajax. Negentig minuten, twee afgekeurde doelpunten, slecht voetbal en een gelijkspel verder zat ik volledig chagrijnig in het appartement. Ja, ik heb geluk gehad want het had niet veel gescheeld en ik had van onze borg een rekening gemaakt. Wat had ik zin om ons houten plekje eens lekker af te breken. Een paar sigaretjes en biertjes later was ik alweer wat beter in mijn hum het was immers alweer tijd om weg te gaan. Waarheen? BENFICA! Ze speelde tegen de verassende nummer drie Pacos en het zou dan ook een zware dobber worden. Er moest gewonnen worden om weer op gelijke hoogte te komen met de grote rivaal FC Porto en het leek me dan ook wel leuk om weer te gaan. Uiteindelijk ging Martijn ook mee en hebben we opnieuw een leuke wedstrijd gezien. Eindresultaat 3-0 voor de Adelaars! Je kan wel stellen dat ik in een week verliefd ben geworden op Benfica. Een supermooie club die ik ook in Nederland zal blijven volgen! Volgende week Zondag gaan we naar die andere club in Lissabon. Kijken naar Ricky van Wolfswinkel en zijn maten. Geluk dat elke Benfica fan die dag voor Sporting zal juichen, ze spelen namelijk tegen de nummer 1 uit Oporto namelijk FC Porto. Een echte topper met waarschijnlijk een uitverkocht stadion.

Dit was het dan, veel voetbal de afgelopen dagen maar ook genoeg andere dingen. Nu zit ik weer op stage en ik voel me goed. Zin om er tegen aan te gaan heb ik wel. Dat ga ik dan ook maar even doen.

Até a próxima vez.

Adiossss

  • 25 Februari 2013 - 20:13

    Anita:

    Ha die lars, genoeg meegemaakt zou ik zeggen!! Jammer van ajax maar leuk van benfica!! Je hebt weer genoeg te melden en lees het met plezier!! Maak er een mooie nwe week van en zet m op!! Kijk uit naar je vlgnde verhalen!! Ata proxima vez, mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lars Jesse

Ter afronding van mijn opleiding Internationale Groothandel op stage in Lissabon (Portugal). Hier zal ik voor drie maanden verblijven.

Actief sinds 28 Jan. 2013
Verslag gelezen: 687
Totaal aantal bezoekers 13984

Voorgaande reizen:

28 Januari 2013 - 21 April 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: